"Infoga valfritt Navid Modiri citat"

Idag lyssnar vi på Sage Francis och funderar lite över skrivande. Sea lion är stundens soundtrack och jag skriver mest för att få orden att flöda ur fingrarna. Ibland måste man tvinga fram det. ibland blir alla ord ihåliga och liksom ekar och jag undrar hur man gör för att komma över den spärren. Jag pratade med L om det och hon ansåg att man var tvungen att forcera fram det. Att det är precis som att släpa sig upp ur sängen, duscha och gå till skolan. Det kanske det är. Men som den känslosvallande människa jag är kommer orden mest när andetagen står stilla och hjärtat vilar på rätt plats. Jag har aldrig kunnat tvinga fram något. Det är lite som tävlingstorkan. När tävlingen väl kommer och man vill mer än allt annat komma med dundrande nya texter så blir det inget. Saken är den att jag måste ändra skrivarvanor nu. Jag kan inte längre vänta på orden, låta dem cirkla fritt för att sedan landa på pappret. En sådan fortsättning kommer bli min död eftersom att det hemliga projektet har en deadline. Jag tror att bloggen kan vara bra i syftet att tvinga fram ord som faktiskt betyder något. För någonstans tror jag att alla ord jag pressar fram faktiskt har en innebörd. Tillochmed när jag skriver recensioner av skivor mest för att jag tycker så mycket och det är ingen som orkar lyssna tillslut. (Parantes. Ani di Francos nya skiva red letter year har några riktigt grymma spår. Kolla upp!) jag har alltid tänkt att så länge jag skriver är det bra. Så länge jag låter känslorna förvandlas till reflektioner och händelseförlopp gör jag en nytta. Om inte för någon så åtminstone för mig själv. Lite som här. För jag är väl medveten om att mycket av det som skrivs här är rent ordbajs. Ibland trillar jag i bloggfällan och skriver som inte berör på något sätt alls, men jag försöker. (Dessutom handlar allt jag skriver om mig själv. Men jag försöker väga upp det. Men det är vårt. Jag har ju bara mig själv att utgå ifrån.)

Kan jag tvinga fram, göra skrivandet till ett 9-5 utan att förlora känslan? För det krävs lite struktur nu. Vare sig det vill sig eller inte. För att återvända till att allt som skrivs fyller ett syfte så fick jag en minnesbild från att vara fjorton och sitta i ung vänsterlokalen med ett block och en penna och inse vilken makt det innebär. För jag kunde skriva allt. Jag kunde formulera och skapa alllt just där, just då. Just där, just då och för all framtid. Kanske är det dit jag behöver återvända. Till den där gigantiska insikten. Så länge jag skriva har jag makt.
Och så länge jag skriver för jag mig hela tiden framåt.
Struktur är nästa steg. I sinom tid.

Love/V

Kommentarer
Postat av: L



Jag tror på dig!



You can do this!



när ajg inte kan skriva brukar jag skriva tråkiga saker, tex arbeten eller ansökningar, då blir det så fruktansvärt kul att skrika sånt man gillar igen att det rinner ur mig.

2009-01-13 @ 12:09:18
Postat av: Eliza

Känner verkligen igen det där, det är en fin balans. Jag hade en period när jag inte skrev någonting alls, inte så att jag väntade på inspiration, men det var bara så att jag inte ens kände jag kunde tvinga fram saker, allt blev tomt och ihåligt.

Ibland är det bra att tvinga fram, så småningom kommer något bra. Som jag, har börjat leta i gamla halvfärdiga texter efter guldkorn som jag gör till dikter nu, då kommer inspirationen och skrivarlusten. Genom att tvinga sig själv att skriva kan man ibland få mer inspiration och mer känsla. Vi fungerar olika, så fungerar jag. T.ex. när jag gick på skrivarlinjen - är man tvungen att skriva så kan man inte skjuta upp det på samma sätt som jag gör nu. När jag var yngre var jag helt galen i skrivandet, jag kunde sitta i timmar och bara skriva av ren inspiration och jag saknar verkligen den känslan, men har nog insett att vissa grejer tyvärr inte går att återskapa. Vi växer upp.

Andra gånger är det bäst att kanske lämna skrivandet och söka inspiration, göra saker man inte brukar. Hoppas du läser Navids nya blogg www.365saker.se för där finns många grejer man kan göra. Ska gästblogga där senare. :)

2009-01-13 @ 13:17:58
URL: http://thepinkprincess.blogg.se/
Postat av: Eliza

Känner verkligen igen det där, det är en fin balans. Jag hade en period när jag inte skrev någonting alls, inte så att jag väntade på inspiration, men det var bara så att jag inte ens kände jag kunde tvinga fram saker, allt blev tomt och ihåligt.

Ibland är det bra att tvinga fram, så småningom kommer något bra. Som jag, har börjat leta i gamla halvfärdiga texter efter guldkorn som jag gör till dikter nu, då kommer inspirationen och skrivarlusten. Genom att tvinga sig själv att skriva kan man ibland få mer inspiration och mer känsla. Vi fungerar olika, så fungerar jag. T.ex. när jag gick på skrivarlinjen - är man tvungen att skriva så kan man inte skjuta upp det på samma sätt som jag gör nu. När jag var yngre var jag helt galen i skrivandet, jag kunde sitta i timmar och bara skriva av ren inspiration och jag saknar verkligen den känslan, men har nog insett att vissa grejer tyvärr inte går att återskapa. Vi växer upp.

Andra gånger är det bäst att kanske lämna skrivandet och söka inspiration, göra saker man inte brukar. Hoppas du läser Navids nya blogg www.365saker.se för där finns många grejer man kan göra. Ska gästblogga där senare. :)

2009-01-13 @ 13:19:37
URL: http://thepinkprincess.blogg.se/
Postat av: korpdotter

tror att man får räkna med att skriva skit. att det är en bra sak att veta, att det mesta man skriver ändå är det. kanske inte om man väntar på guldstunderna, men de är ju inte så himla ofta ändå. om man skriver 9-5 och 80% av det man skriver är skit så är ändå 20% nåt med substans och värt att bevara, och ibland glimrar det till nåt alldeles väldeligt. jag tror faktiskt det är större chans att skriva nåt väldigt bra om man skriver mycket och tillåter sig att inse att man inte kan använda allt, än att bara skriva när det känns exakt rätt, och formuleringarna faller av sig själv. men... det är ju jag det. man måste hitta sitt sätt. men jag tror att det är risk att man tystnar när de första årens nyförälselse i skrivandet gått över, om man tror att nyförälskelsen är ett villkor för skrivandet, eller för att skriva bra. det är det ju inte. lika lite som i nåt annat förhållande som bygger på kärlek.



hoppas du reder ut det iaf, att hitta ett sätt som passar dig



kramkram

2009-01-13 @ 17:28:50
URL: http://knyttetsblogg.blogspot.com
Postat av: Moster Ewa

Kärlek till världens bästa Amanda

2009-01-13 @ 20:50:17
URL: http://ewa.arlebrant.blogg.se/
Postat av: stormhattsflicka

kom hit

2009-01-13 @ 21:09:48
Postat av: ida

haha neej vad glad jag blir att du gillade den :) your opinion means the most to me. haha, jag är inte förvånad att du röstade på kvinna.^^

2009-01-17 @ 16:32:21
URL: http://ikaserdig.blogg.se/
Postat av: Pernilla Stammler

Hej Vilska! käre lagkamrat



Jag fick aldrig era mail, undrar om du kan skicka din och de andras?

Här är min:

[email protected]

Ha en fin dag!

2009-01-19 @ 11:04:31
URL: http://stammler.blogg.se/
Postat av: Moster

Kul att ses i lördags, tack för att du kom ihåg kudden som jag glömt var hos er. Var rädda om er...Molly vill att ni ska barnvakta henne, så....

2009-01-20 @ 13:00:16
URL: http://ewaarlebrant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0