Sm i Poesi. (Om jag ska försöka summera)

Om jag försöker summera, pussla ihop sm då. (Fast just nu går allting i 160 så sm känns miljoner mil bort och kanske att det finns en liten sorg i mig för det.)
Det var mycket som var alldeles otroligt fantastiskt med årets sm och lite som fick mig att vilja spotta och fräsa och bara springa därifrån. Det är så himla svårt att skriva allting i flödande meningar så jag tänker att vi gör helt enkelt en punktlista av det. Det låter väl kul, eller hur?

Fantastiskt och stormande:
  • Min och Matiss 50-års fest. (Poeter som ger en kramar och presenter och Matiss som säger att "nu ska vi supa te skjorta står rätt ut!". Jag tog honom på orden och vilket ledde till tokdans och extrem bakfylla.)
  • Jons första placering i första boutet (UFF! UFF! UFF!)
  • Karl Magnus show " Ericsonsyndromet" (Han översatte Europe klassiker till svenska och jag tycker han att är menad för större scener.)
  • Pernillas läsning andra boutet (Gåshud ända ner på knäna.)
  • Uppsalas triathlon
  • Alla efterfester (kärlek och värme. Kärlek och värme.)
  • Sanna Carlstedt (Citat "Jag är bara en fitta på en barstol. Slappnar jag av, glider jag ner." Hur kan man säga nej?)
  • Kung Henrys insatas som MC
  • Oskars Hanskas vinst av hela skiten (världens största grattis. Jag har väl ingen rätt att komma med åsikter, men fan vilken välförtjänt vinst.)
  • Det asbra arrangemanget ( En high-five till hela kaosföreningen. Jag vill kyssa er allihop.)
  • Alla vänner och all familj som kom dit och stod ut med mig. (KÄRLEK)
  • Min läsning av min nya text "Historier" (Jag gav mig själv gåshud och därmed : MISSION COMPLETED)
  • Malin Jakobsson (Häftigaste bruden någonsin. Bara rätt upp och ner.)
  • Sam Kessel (Jävlar i min lilla låda vad den man mannen kan spela ukulele!)
  • Häng i allmänhet (Det finns så många fina poeter. Det får tiden att gå snabbare.)
  • Improesin (Där folk diskade sig själv snabbare än vi hann resa på oss och säga "UFF! UFF! UFF!)
  • Grymma läsningar överlag. (Det var hög klass i år. Jo, jag tycker faktiskt det)
  • Östgötalaget (Finaste någonsin. Bästa peppen och grymmaste poetvännerna. Jag kan bara resa på mig och vråla UFF! UFF! UFF!)
  • Stämningen. (Ibland lyftes nästan taket under bouten. Det var häftigt.)
  • Att Josef kom till final. (Att se den glädjen. Fan vad fint.)
  • FUCKING ANDRA PLATSEN I LAGFINALEN!

Och sen sånt som fick mig att spotta och fräsa:
  • Mansgriseriser (Jag skiter i hur stora era kukar är. Ta era egon någon annan stans.)
  • Backstabbing ( Det finns ett fenomen inom poetry slam världen, det går ut på att man aldrig ALDRIG någonsin ärligt kan unna en annan poet något. Alla har åsikter, och de MÅSTE vädras. Det är ungefär som ett tics. Det finns alltid ett men och poeter i allmänhet har en uppfattning om att alla vill höra deras bästa coachingtips. Det handlar om att ta ner varandra på jorden, ingen får ju tro att de är bra påriktigt. Iallafall inte bättre än vad man själv är. Detta leder till att man aldrig ger en annan poet ett ärligt grattis. Det leder även till att vissa poeter går runt och talar vitt och brett om att den eller den poetens läsning var bra men det här och det här skulle kunna förbättras. Och att poeten ifråga förtjänar ju inte riktigt den placering hon eller han fick. TA MIG I RÖVEN, säger jag. I fortsättningen, håll era förbannade teorier och åsikter för er själva. Jag vill inte höra något annat än beröm när det gäller mig själv eller andra poeter. Inga mer sarkastiska kommentarer, menande blickar eller konspirationsteorier. Jag vill inte vara med på det. Alls. Håll mig utanför det där. Var vänlig ge mig gemenskap på ett annat sätt. Vill jag ha kritik ber jag om den. Så enkelt är det.  Är vi överens? Bra. Tack. Förihelvete.)
Jag tror det var allt. Ungefär de här intrycken består. Jag åkte därifrån emd ett lugn i magen och någon slags känsla av "jaha, det var det." Jag gjorde mitt bästa, och jag är nöjd. Mycket nöjd. dessutom var det flera poeter där som jag nästan ville bli mina vänner. Liksom bortom poesin. Sånt är bra.
Men nu går vi vidare.

Vi rör oss alltid framåt.

Kommentarer
Postat av: erika

SM var riktigt fint :) kul att träffas igen!

2009-05-31 @ 20:04:55
URL: http://gatukatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0