Lite reflektion på kvällkvisten.

Dagen har varit lång och jag har pendlat fram och tillbaka till Stockholm där jag läst poesi och teatertext på dramatiska institutet. Sjukt häftigt känsla och jag börjar fundera på om det här bananskalet som jag halkat på mot teater kanske har en mening.
Inte i form av skådespeleri, aldrig något sådant. Men kanske dramatik. Men inte i så stora ord. Inte än. Men det kan vara så att jag börja fastna lite. Kanske att jag blev sjukt inspirerad av DI. Jag vet inte.
Men det är ett nytt frö. Jag känner att orden cirklar där någonstans innanför pannbenet. Och insikterna. InsiktEN snarare. Att det är något annat än Poetry slam. Att jag verkligen börjar tröttna på att tävla. Jag kommer ingenstans där. Jo, jag utvecklas. Men jag börjar inse att utvecklingen finns på andra håll med.
Och inom teatern finns det en helt annan sorts vision. Visioner är tillåtna där, på ett annat sätt. De är större,det handlar mer om att påverka. Det handlar om att bekräfta andra. Om publiken som ska reagera, bli hänförda och lämna teatern som lite större människor. Hur når jag ut till så många genom poesi? Jag tror inte det går. Ibland tror jag det, just nu tror jag det. Just nu tror jag att jag verkligen borde tänka längre än tre minuters dikter och SM. Jag borde verkligen sluta sträva efter att bekräfta mig själv genom att stå på scenen. Visserligen älskar jag det, men hela den här "läsa teater text" cirkusen har fått mig att börja känna något annat. Något om att det mer handlar om texten. Inte om mig .
Jag låter mig själv stå i centrum alldeles för ofta och kanske att jag borde flytta det. Centrumet alltså. Flytta min person bort från scenen och bara låta orden vara kvar. Löpa fritt. Längs med väggarna, listerna, taken, ur andras munnar. Kanske. Men det är så mycket kanske.
Iallafall så flödar orden nu, klistrar och ger den snälla hösten som förvandlats till kyla lite kontur. Lite sammanhang.
Dessutom blev jag hämtad av en taxi på centralen.
Och det kändes ju jävligt creddigt.

Jag åker tillbaka till Stockholm på fredag och läser på teaterfestivaldagarna.
Och sen åker jag till Göteborg.
Och sen tar turnèschemat slut.
Och då åker jag till Indien.

Och framtiden ser ljus ut.

Nattens
/Vilsk



Kommentarer
Postat av: mixipixie

Du är så bra! Jag är så stolt! låter som kloka tankar



Kramar o kärelek

2008-11-10 @ 23:35:52
Postat av: wania

älskade amanda,du är inte blödig, du har vuxit till en helhet. du har vuxit och blivit en HEL människa. det gör mig så lycklig.

2008-11-11 @ 06:13:48
Postat av: elinpelin

sjuuuukt stolt över dig, riktigt imponerad och det är nästan så att jag vill fråga om din autograf! DUDE, planera helgen efter den 15januari- DÅ FLYTTAR JAG IN I MIN LÄGENHEEEEEET!! puss, älskar dig.



ps, ska uppdatera min jäkla blogg, är inte så bra på det där haha

2008-11-11 @ 23:55:20
Postat av: Alina

Godnatt på dig! :)

2008-11-11 @ 23:56:45
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0