Här kommer de ifrån.

Det morgon. Fönstret vid datorn är inte så ljust för igår kom det snö och förstörde våren. Jag blir så trött av sånt. Men jag lyssnar på Thåströms nya skiva (sjukt bra, kolla upp!) "Kärlek är för dom" och det finns ett pirr någonstans i maggropen för snart ska jag se honom på scenen som en kråka med armarna runt omkring sig tillsammans med min mor och och Mix. Ibland är har man guldkorn. De ska man hålla hårt i.

Jag ska snart åka till min farmor och farfar och plugga den sista delen av matten och sen är jag klar. Jag har tänkt på att jag skriver väldigt mycket om min familj men inte så mycket om min farmor och farfar. Det är synd. Mycket av orden och poesin kommer från deras bibliotek där farfar lär mig sista raden i vildanden av Henrik Ibsen (Fan tro't sa Rellingen!) eller första raden i hemsöborna av August Strindberg (han kom som ett yrväder en aprilafton med ett höganäskrus i en svångrem om halsen).  Det är i det biblioteket jag tittat i gamla poesiböcker och lärt mig vad allitration är (Kräftor Kräva Dessa Drycker), det är på den mjuka mattan med bruna mönster jag suttit i timmar med böcker upp till hakan samtidigt som jag ibland tittat upp och frågat farfar olika saker. Farfar kan alltid svara på saker. Det är farfar som spelar in gamla journalfilmer om skidåkning där reporten i en sekvens säger: Kommer han att vinna? Ja, vad var det nu Rellingen sa?

Och det är farmor som kan vara den starkaste kvinnan jag känner. Som har hjälpt sin granne att föda barn, som av misstag blev ett krigsbarn från Finland, som var sju år och bara tänkte att det kunde vara kul att åka tåg men som sen hamnade i Sverige, i Göteborg. Orden kommer från min farmor som läst sagor högt tills hennes hals var alldeles torr. Hon som sitter  med den senaste boken från bokias bokklubb i solen framför  huset där det alltid blir så varmt. De kommer från alla resor runt i Sverige till olika gamla kyrkor (Domkrykan i Lunds klockspel är sjukt överskattat)  eller arkeologutgrävningar. De kommer från allmänbildning som förs vidare från farmor till mig. Från resor till Kina eller Polen. De kommer från första besöket på teater med farmor och lärdomen om hur man beställer fika pausen. Orden kommer därifrån.

De kommer från förståelse. Från uppmuntran.
Från pluspoängen man kan samla på svenskalektioner när man bara sådär kan droppa hela första versen i tomten av Victor Rydberg. Man vinner mycket på sånt. Man vinner orden.
Och meningar som flyter omkring, som fastnar på pappret. Och plötsligt skriver jag inte bara för mig själv, utan för att göra andra stolta.

Nu ska jag snart åka. Farfar kan inte bara svara på alla frågor man kan komma på om ord, han är en jäkel på matte också. Så här ska pluggas, och sen
ska det skrivas på en pjäs.

Ja, jävlar!

Kommentarer
Postat av: wania

vilken tur att du har dem. vilken tur att de har DIG.

älskar dig

2009-03-25 @ 07:55:57
Postat av: Anonym

hejhej - det är slutsålt till den 4 april, biljetterna tog slut på 30 minuter.. så vi får hitta på något annat den lördagen..



puss

2009-03-26 @ 20:22:29
Postat av: Ewa

Hohohoho, slutat blogga????? Saknar att få veta vad du pysslar med ju

2009-03-29 @ 22:14:30
URL: http://ewaarlebrant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0