Göteborgs bokmässa

Jag trivs här nu. Det är höst i luften och jag känner verkligen att jag trivs. Det finns inte så mycket att göra bara. Inte så mycket att hålla sig a jour med. Några tips? Finns det någon rafflade kulturdebatt därute som jag just nu missar på grund av Svalöv? (För det är Svalövs fel, allt är Svalövs fel.)

Fast jag kom nyligen hem från Göteborg och bokmässan. Eller det där var ljug. Mestadels hängde jag hos min syster och drack alldeles för mycket te och pratade om KÄRLEKEN och BITTERHETEN. Det var fint. Men jag var på bokmässan. Iallafall en dag, på torsdagen. Min ekonomi tillät mig inte riktigt att köpa ett seminariekort så istället köpte jag böcker för samma summa. Det är logiskt? Ja. Jag kan såhär i efterhand konstatera att varje bok var ett bra inköp och därför vill jag tipsa er om dem:

  • Tove Jansson - Sommarboken
  • Tove Jansson - Pappan och havet
  • Tove Jansson - Det osynliga barnet
  • Solja Krapu - Mogen för skrubben
  • Nanna Johansson - Fulheten
  • Helene Delilah och Malinda Flodman - Stora sexboken för tjejer som har sex med tjejer
  • Chuck Palahniuk - Fight club
Som ni kanske förstår är jag ett stort Tove Jansson fan och därför blev jag alldeles sprudlande glad när jag trillade över muminståndet det första jag gjorde, där spenderades även mest pengar. Solja är en en fantastisk scenpoet och jag har redan börjat läsa "mogen för skrubben" såhär långt kan jag konstatera att den på sitt egna sätt är en mysik bok, vilket kan vara lite svårt att motivera eftersom att den handlar om en utbränd medelålders kvinna som blir instängd i ett kopiatorrum över en helg. Men mysig är den. Nanna är en grym seritecknare som V avgudar och därför lät jag henne signera boken till honom. Boken i sin tur skickade jag till Umeå och har på sätt garanterat mig ligg även i fortsättningen (eller så gjorde jag det av ren kärlek beronde på hur man ser det). Stora sexboken var nog ändå mässans bästa köp. Jag tycker varenda kvinna där ute i vårt karga land som någon gång känt sig attraherad av en annan kvinna bör äga ett ex av denna bok. Den är alldeles underbar. Och den är för alla. Bi, flata, FmT (female to male som fortfarande har vissa kvinnliga attribut kvar) MtF (male to female, jag tänker att jag skriver ut vad det betyder så att du förstår mamma), förstagångssexare med kvinnor eller inbiten butch. Jag älskar den. Den är en gudagåva. Den är alldeles...alldeles...underbar. Fight club köpte jag mest för att den är cool att ha i bokhyllan.

En kort sammanfattning bara. Förutom att jag sprang omkring som en dåre och spenderade pengar så gick jag på en uppläsning av Ida Linde. Vi har precis läst hennes diktsvit "maskinflickan" på skrivarlinjen och jag blev grymt imponerad av både hennes uppläsning och av sviten. Rekommenderas.

(Shit, jag känner mig som värsta kulturtanten just nu. Hihi)

Vad hände mer? Jo! Jag såg Jan Gulliou. Det var kul. Jag gick förbi honom på ett argt och demonstrativt ogillande sätt. Bara för att visa vart skåpet skulle stå.

Bortsett från det händer det inte så mycket här just nu. Iallafall inte ikväll. Men imorgon är en ny dag, som det heter. Och nu nalkas sömn.

Nattens


Kommentarer
Postat av: Conrad Luckett

Jag vill också ha fulheten signerad.

Skickade med mitt ex med en kille i klassen som skulle dit men han glömde det.



Läs Fight Club läs läs läs den är mycket bättre än filmen.

2009-10-01 @ 02:45:25
URL: http://conradluckett.blogspot.com/
Postat av: wania

är du inte mogen att starta en egen debatt?

det tror jag.eller är det för att jag älskar dig?

2009-10-01 @ 07:20:59
Postat av: lali

hade han alldeles för korta armar då? jagmenariverklighetenockså? =)

2009-10-01 @ 10:01:48
Postat av: Moster Ewa

Haha, ja nu vet han säkert vart skåpet ska stå...

2009-10-01 @ 10:31:01
URL: http://ewaarlebrant.blogg.se/
Postat av: Nina Elvira

Boken Fight club är verkligen bra, skriven på ett väldigt underhållande sätt. Rekomenderas att läsas!

Om jag hade läst boken först o sen sett filmen så hade jag inte blivit besviken på filmöversättningen, de har samma anda!Inte ofta man känner så när det kommer till boksomblivitfilm.Eftersom filmen är bajsbra må du tro att boken är det också:)

2009-10-01 @ 18:07:41
Postat av: Mamma

Tack för översättningen Madam Flod!!! Nu hänger även moder med i finsnacket :) Love You!!!

2009-10-02 @ 07:26:42
Postat av: Boozon

Jag är ju alltid på Bokmässan- men var nog precis som du där för litet i år-utanför finns ju hela Göteborg... Så glad jag hade blivit om jag mött dig där bland alla andra kändisar och gamla Ånestadselever- Strage t.ex. Ha´re bra på folkhögskolan- bättre miljö finns inte ute i livet se´n. Kram. Bz.

2009-10-08 @ 22:45:36
Postat av: daddel

hade han korta armar hade han korta armar??? (gör simmande, halvt drunknande jan gulliou imitationen)

2009-10-14 @ 16:55:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0