Face up and sing

Som jag nämnde i förbifarten (Svensklärarstuderande, ska det vara särskrivet eller inte?) i föregående inlägg så uppstod det av någon anledning en hel del feministdiskussioner på siesta. Jag verkar ha någon slags förmåga att plocka upp förvirrade unga själar, för att sedan locka in dem i genusgyttret. Många av dem undrade varför just de skulle behöva engagera sig, det räckte väl med att eldsjälar som jag levde rövare och raserade könsroller.  Men jag tycker inte det. Jag tycker att varenda jävel därute ska resa sig upp slå omkring sig med en hammare och  rasera lite här, rasera lite där. Detta var något som jag försökte få de förvirrade unga själarna att förstå, men jag hittade inte ord nog för att förklara det. Det bästa jag lyckades komma på var "Det är viktigt! Alla måste vara med! Det gäller alla!" De flesta bara tittade på mig och det kändes som om jag inte riktigt lyckades nå fram. Men sen hittade jag Ani diFranco. Och som vanligt så säger hon det tusen gånger bättre än vad jag någonsin skulle kunna. Så kära förvirrade unga själar, om någon av er mot all ni mot all förmodan skulle orka hitta hit, läs nedanstående rader, för det var precis såhär jag menade. Precis på pricken. Och kram på er alla. En dag välter vi staden.

"some chick says
thank you for saying all the things i never do
i say
the thanks i get is to take all the shit for you
it's nice that you listen
it'd be nicer if you joined in
as long as you play their game girl
you're never going to win"


Kommentarer
Postat av: Fosco

Just nu flyter det runt Citodon i mig, så bättre svar än såhär kan jag inte åstadkomma:



Jag tror, utan att slå upp det, att förbifarten räknas som ett ord, och ska skrivas precis så. Anledningen torde vara att det är ett stelnat och statiskt uttryck som alltid används just så, som ett ord, och därmed har det helt enkelt blivit så.



Skulle man skriva: "i förbi farten" så blir grammatiken haltande och tydligheten tveksam, men "i förbifarten" tycker jag funkar fint.



Däremot tror jag inte att man sk skriva "iförbifarten", det blir... fel. Eh.



Och nu ska jag sluta svamla, återkommer när jag slagit upp det.

2009-06-03 @ 21:59:54
URL: http://fosco.blogg.se/
Postat av: Ida

hejhej!



jag hittade detta. är det detta du är?



"Transgenderist

En person som är transgenderist är inte transsexuell, transvestit, dragqueen eller dragking men har ändå en upplevelse av att inte vara traditionell kvinna eller traditionell man. Kan också vara en person som har helt andra definitioner på kön och/eller genus och relevansen för kön och/eller genus i samband med personligheten och personens liv. Detta är en könsrollsidentitet."

2009-06-04 @ 00:15:37
URL: http://ikaserdig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0