Freud!

Hurra! Jag har kommit på svaret! Eller, inte jag, men Freud. I slutändan är det alltid Freud. Vi har länge skämtat om här i klassen att jag inspireras av skuld, skam, ångest och smuts, även flykt är vanligt förekommande. Jag har länge funderat på varför. Och nu har jag svaret, jag lider av en fixering. Tack Freud. Nu slipper jag undra. (Not.)

Sen att jag på senaste tiden bytt fokus från flykt till flyktingar, är något vi får fundera på någon annan dag.

Fixering: inom psykoanalytisk teori: oförmåga att frigöra sig från något, t.ex. ett trauma, som hör till ett tidigare skede i livet, ofta barndomen.


Kommentarer
Postat av: wania

då vansläktas du inte,förmodligen därför jag älskar dig hämningslöst.

2009-11-23 @ 12:59:56
Postat av: Ida

han kanske har en poäng...

2009-11-23 @ 17:13:00
URL: http://ikaserdig.blogg.se/
Postat av: Ida

han kanske har en poäng...

2009-11-23 @ 17:13:24
URL: http://ikaserdig.blogg.se/
Postat av: christian

Hej gumman.

En annan intressant aspekt av Freud som än idag inte blivit helt känd är det faktum att hela freuds teori om Oidipus komplex är en lögn som han skapade under 5år efter att blivit avstängd från sin forskning pgr av att han expossat sina kollegors sexuella utnyttjande av deras barn och dessutom dragit slutsatsen i forskningen om hur skadligt detta var. under de 5åren så dog hans far och han hittade på en ny teori för att kunna få tillbaka sin forsknings tjänst, oidipus komplexet vilket har använts sedan dess av yrkesfolk för att bort förklara tidig sexuell utnyttning. detta var slutsatsen av en av de ansvariga för den instutitionen som har alla freuds forsknings anteckningar och det finns en väldigt intressant bok om bland annat detta som är taget av anteckningar från Freud. Kan dock inte komma på namnet :/

En kärlek.Bränn Bush, Darwin och bin laden... och Freud :D

PuZzzZzz C

2009-12-04 @ 18:18:54
URL: http://myspace.com/justanothersimeon

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0