Fem vänner i en bil (ny diktsvit SPECIAL for YOU!)

Fem vänner i en bil (soundtrack: logh-the passage)

 

0,5

Vi har 2.5 sekunder till godo. Vad händer innan smällen?

 

1.

Marie:

Saker jag ser när jag tittar framåt:

 

Vägen

Solljuset som reflekteras i backspegeln

Den öppna cocacola flasken mellan dina ben

Hastighetsskyltar

Din hand i hans

 

Vad jag ser om jag tittar ner:

 

Mina byxor

Skräp på bilens golv

Den hotade avgrunden och alla saker jag aldrig tagit itu med

Döden

 

Vad jag känner när jag ser dessa saker:

 

Illamående

Illamående (jag blir inte bländad och ser inte vad som kommer hända härnäst)

Ilamående (över den alltmer tilltagande kommersialismen och en viss grad av törst)

Illamående (farten som tycker i varendsa kroppsdel, mina ben som sakta spricker)

Illamående (bara)

Illamående (jag borde tvätta)

Illamående ( chokladen som vänder sig i magen som i sin tur slits sönder)

Illamående (Ånger. Skam. Skuld. Ge mig en chans att börja om)

Illamående (men på ett oförklarligt sätt lugn)

 

Avgrunden är djupare än vad vi tror men det är ingen fara så länge vi bara balanserar på avgrunden på kanten bara bara stå där på kanten kanske kasta ner en sten vänta på ekot men vi kastar oss inte i vi mest bara står där och funderar lite tankspritt vad ska jag laga till middag? men vi ramlar inte ner i avgrunden vi vänder ryggen mot djupet sträcker ut armarna kanske flaxar lite bara på skoj så det är ingen fara det är okej det är ingen fara det är okej det är ingen fara det är okej det är ingen fara

 

2.

 

Ludwig:

 

Jag vevar ner rutan.

 

Farten som snart spränger sönder oss alla

 

Men mitt i rörelsernas centrum står allt stilla

 

Vetenskapen säger att det är så

 

Utanför flyger husen och träden och barnen i sina barnvagnar runt som papper

 

Men jag sår stilla

 

Bara

 

Alldeles stilla

 

 


3.

Sofie:

(Tankar innan man somnar)

Sänk musiken


Sänk musiken

Sänk musiken

Sänk musiken

(Jag hatar er)

 

Sänk musiken

Sänk musiken

(kukhelvetesjävlastroppfitta)

 

Sänk musiken

Sänk musiken

(jag överlever er inte)

 

Sänk

(Jag ska bli oberörbar)

Sänk farten

(Jag ska bli oberörbar)

Sänk fart en

(Jag ska bli oberörbar)

(Tankar precis innan man vaknar och inser att allt snart är över)

 

Det var inte meningen. Förlåt.

 

4.

Han som kör (Johan):

Hans hand i min.

Det händer tusen steg härifrån. Det är det svårt att tro att man inte är oberörbar onåbar. Jag kan inte dö. Jag kan inte dö. Inte när allting precis börjat gå i rätt riktigt. Men handen i min och jag är bara nitton år. Mamma säger alltid bara nitton och jag tänker att hon kanske har rätt mamma hade rätt varför gav jag henne aldrig rätt? Och den nya tiden den nya människan. Jag delar inte allt de här med dig. Vi dör för varandra. Vi dör med varandra. Jag har inte valt mig själv färdigt och jag har inte valt dig, jag har inte valt det här jag har inte valt framtiden och jag har definitivt inte valt det här slutet.


(Andetag andetag andetag)

 

Släpp mig. Jag väljer inte dig. Jag väljer inte dig.

 

Jag

 

Väljer

 

Inte

 

5.

Hon som sovit hela resan men vaknar av smällen:

Yes. Nu dör vi.

 

5.5

Och bilens hjul som snurrar runt. Vända rakt upp mot himlen. De snurrar runt men undviker iallafall avgrunden. Vänder ryggen till och låter den vara.

 

 


Kommentarer
Postat av: wania

du imponerar mer och mer.du får inte vänta så länge mellan varven när du skriver till oss.

älskar dig,

2009-09-28 @ 18:48:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0